Bokanmeldelse – Think Like a Billionaire av Donald Trump

B

Da jeg først hentet boken til Donald Trump med tittelen “Trump: Think Like a Billionaire”, trodde jeg at boken ville være en innsiktsfull og lettlest. Boken var veldig lett å lese, men ikke for innsiktsfull. Trump har delt denne boken i 100 eller så kapitler på omtrent to eller tre sider hver som beskriver et annet tips eller aspekt av en milliardærs liv.

Trump gir tips om alle aspekter av livet, fra å finne en advokat, til hvilke golfkøller du skal leke med, til romantikk, til å holde kontakten med deg i næringslivet. Han forteller deg i utgangspunktet hvordan du skal leve livet som han gjør. Trump gir deg sine tips og triks i fem forskjellige kapitler. Kapittel en omhandler eiendom. Noen av emnene i dette kapitlet er hvordan du får en vurdering og inspeksjon på eiendommen din, hvordan du skal forholde deg til en megler og advokat, hvordan du skal lage landskap, hvordan du velger en rente og forskuddsbetaling, og hvordan du finner et godt kontor.

Kapittel to omhandler temaet pengeforvaltning. Trump gir deg tips om emner som hvordan du deler opp porteføljen din, hvordan du kniper kroner, hvordan du sparer og betaler for høyskole, hvordan du bestemmer hvor mye risiko du bør vurdere og hvordan du planlegger pensjonisttilværelse. Dette kapitlet er kortere og mindre informativt enn eiendomskapitlet. Donald Trump er den ubestridte mesteren i eiendomskjøp og utvikling, så det forventes at eiendomskapitlet hans skal være det beste i denne boken.

Kapittel tre har tittelen “The Business of Life.” Dette kapitlet handler for det meste om hvordan du skal presentere deg selv og få mest mulig ut av livet. Noen av temaene Trump dekker er hvordan du får gode venner, hvordan du elsker jobben din, hvordan du oppfører deg på et møte, hvordan du kler deg på og presenterer deg selv på jobb, og hvordan du balanserer arbeid og nytelse. Denne delen gir noen interessante råd fra et perspektiv mange mennesker ikke vet om. For eksempel, hvor mange av oss vet egentlig hvordan det er å kle seg som en milliardær og balansere livet på en milliardvirksomhet med et personlig liv bestående av en modellkone og et superherskapshus? Dette kapitlet mer enn de andre, gir et innblikk i det personlige livet og smaken til en milliardær.

Kapittel fire har tittelen “Slices of the Billionaire’s Life”. Dette kapitlet er i utgangspunktet en hodge-podge av råd og organisasjoner Trump er involvert i. Han snakker om temaer som Frihetsgudinnen, Columbia Universitys landproblemer, skjønnhetskonkurranser, verdien av frimodighet, Mar-a-Lago strandklubb, og viktigst for Trump, som arrangerer Saturday Night Live. Saturday Night Live -delen av boken er interessant da han tar deg gjennom hva en vert må tåle under øving, blir bedt om å gjøre showet og den endeløse straffen skuespillerne på Saturday Night Live leverte til Trump. Dette er en av de lettere og mer underholdende delene av boken. Etter dette dedikerer Trump rundt tretti til førti sider til å beskrive en uke i livet hans. Han forteller leseren hvordan han står opp tidlig, blir på jobben i tolv timer, tar telefonkonferanser og deltar på møter hele dagen og går hjem for å gjøre mer forretninger og se kona.

Det siste kapitlet handler om en tidligere sesong av The Apprentice. Trump er veldig spent og roser showet sitt gjentatte ganger, og tar leseren gjennom logistikken til realityprogrammet sitt. Han gir til og med en kort bakgrunn av alle de kommende deltakerne og hvorfor de kvalifiserte seg til showet hans og hvordan de alle har lyktes på egen hånd utenfor showet. Donald Trump vil ta deg gjennom en uke i livet under innspillingen av The Apprentice og hvordan selv en milliardær med overveldende selvtillit virkelig kan bli nervøs før filming.

Mens han leser denne boken, vil leseren innse at Donald Trumps nummer én -fan er Donald Trump. Han har all tillit i verden, og det viser seg lett i hans forfatterskap. Ikke bare roser han sine forretningsbeslutninger, men han roser klubben Mar-a-Lago gjentatte ganger. Han har en stor mengde makt og evne som milliardær, og det er lett å se i denne boken at han virkelig nyter kraften. Personlig vil jeg ikke anbefale denne boken. Rådene Trump gir er ikke unike, og når de bare gis på to eller tre sider om gangen, får du ikke en sann følelse av hvordan du kan dra nytte av rådene hans. Han skummer bare overflaten av alle emnene sine, der alle temaene virkelig kunne bruke minst et kapittel for å forklare. Hvis du leter etter et innblikk i livet til en mektig milliardær, så er denne boken noe for deg. Hvis du er ute etter forretningsråd og hvordan du kan bli en mer vellykket person, er det bedre å lese noe annet.

About the author